خانه میوه جات خدمات جانبی اخبار سایت مقالات تماس با ما site map
مقالات
درباره کیوی
انواع اعتبارات اسنادي
اینکوترمز 2000
مفهوم ال سی
مراحل ال سی
اصطلاحات بازرگانی
لینک های مرتبط
مراحل ال سی << LC


مراحل گشایش ( افتتاح ) اعتبارات اسنادی

همانطوریکه در بخش مفهوم اعتبارات اسنادی اشاره گردید :
اعتبار اسنادی تعهد مشروط ( Openinig Bank ) / ( Issuing Bank ) به بانک کشور فروشنده ( Advising Bank / Negotiating Bank) میباشد که در صورت ارائه اسناد کامل و بی عیب و نقص ( طبق شرایط اعتبار ) در مهلت تعیین شده بموجب ترم ( L/C ) در وجه بانک فروشنده قابل پرداخت خواهد بود .

بدیهی است پرداخت وجه نیز بصورت نقدی (Cash Payment ) و یا ( Payment Deferred) بوده که معمولاً این مکانیسم پرداخت در اکثر اعتبارات اسنادی در دنیا معمول میباشد .

بدیهی است از امتیازات و نیز وجود تضمین و گارانتی خاص ، دریافت وجه اعتبار برای فروشنده و از طرف دیگر وجود این ویژه گی برای خریدار که ( قبل از حمل و ارسال قطعی کالای مورد نظر هیچ مبلغی توسط بانک به فروشنده پرداخت نخواهد گردید ) از مختصات مهم و ویژه گی اعتبارات اسندی میباشد .

مرحله اول : گشایش اعتبار

درخواست خریدار از فروشنده ، متعاقباً حصول توافق مبتنی بر شرایط اعتبار .

• صدور فاکتر فروش ( Proforma ) توسط فروشنده .

• درخواست وارد کننده از بانک گشایش کننده از داخل کشور مبنی بر افتتاح و نهایتاً ، ابلاغ اعتبار به بانک فروشنده در خارج از کشور (مراحل چگونگی گشایشL/C از بانکهای عامل ایران ونیز مدارک مورد نیاز در بحث های آتی بطور مشروح توضیح داده میشود ).


مرحله دوم : ابلاغ اعتبار به فروشنده

دریافت متن L/C توسط بانک کارگزار و ابلاغ ان به فروشنده .

• دریافت L/C مطابق با شرایط اعتبار توسط فروشنده از بانک ابلاغ کننده .

• اقدامات لازم جهت تولید / بسته بندی / تنظیم اسناد ( بشرح بخش اول ) .

• اقدام به ارسال کالا مطابق با شرایط اعتبار طبق بارنامه مورد نظر ( انواع بارنامه های متداول در معاملات بین المللً در بحث های بعدی " قوانین و مقررات رایج در اینکوترمز Incoterms " به تفصیل توضیح داده خواهد شد ) .

• مراجعه و تحویل اسناد به بانک کارکزار طبق شرایط اعتبار و باصطلاح مبادله اسناد در بانک ابلاغ / پرداخت کننده ( Negotiation of Documents ) .

• دریافت وجه اسناد توسط فروشنده همزمان با مبادله اسناد مشروط بر رعایت کامل شرایط ومطابق بودن با دستور بانک گشایش کننده ، ( انواع اعتبارات اسنادی و روشهای پرداخت در بحث های بعدی توضیح داده خواهد شد ) .

• و نهایتاً، کنترل و ارسال اسناد توسط بانک کارگزار ، بانضمام صورتحسابهای صادره که اصطلاحاً به آن شدول کارگزار ( Correspoundent Schedule ) میگویند و معمولاًاسناد یادشده در دو نوبت جداگانه از طریق ( D.H.L Courier Post )پست اکسپرس در دو روز متفاوت مستقیماً به ادرس بانک گشایش کننده اعتبار ارسال میدارند .

مرحله سوم : تسویه با بانک گشایش کننده و واریز اسناد

• پس از تسویه حساب بانک با متقاضی اعتبار که اصطلاحاً به آن واریز اسناد ( Settlement of Documents ) میگویند ، اسناد واریزی ( ظهر نویسی شده ) به مهر های خاصی در ظهر بارنامه و اینوویس که توسط بانک ممهور وبوسیله مسئولین ذیربط امضا ، ونهایتاً تحویل گشایش کننده اعتبار می شود .

مرحله چهارم : ترخیص کالا از گمرکات کشور

• متقاضی پس از تسویه حساب و پرداخت باقیمانه بدهی به بانک با عنایت به اسناد واریزی "پشت نویسی شده " ضمن مراجعه به گمرک که بندر مربوطه درصورت (حمل از طریق دریا ) و یا فرودگاه مربوطه در صورت ( حمل هوائی ) و... در بارنامه درج گردیده ، ضمن پرداخت عوارض و حقوق گمرکی مربوطه نسبت به ترخیص کالا از گمرک مذکور اقدام می نمایند .

 

برگرفته از وبلاگ  موضوعات تخصصی اعتبارات اسنادی


کلیه حقوق مادی و معنوی این وب سایت نزد شرکت بازرگانی توسعه تجارت رامسر محفوظ است.